TEST ZACHOWAŃ / KOMUNIKACJI

Wyniki tej analizy odpowiedzą Ci na pytanie: jaki typ zachowania reprezentujesz w kontaktach z innymi osobami i co robić aby budować dobre relacje.

Test (wg skali semantycznej) składa się z antonimów (przeciwstawnych/ opozycyjnych stwierdzeń) umieszczonych na dwubiegunowej skali. Przeczytaj uważnie przeciwstawne stwierdzenia (w jednym wierszu), a następnie zaznacz jedno pole, które charakteryzuje Twoją postawę w kontaktach z innymi osobami, w różnych sytuacjach.

Wypełniając ankietę, weź pod uwagę jedną sytuację. Jeśli jesteś np. menedżerem określ swoje zachowania w codziennej pracy z pracownikami lub współpracownikami. Jeśli jesteś handlowcem/ pracownikiem działu obsługi klienta, określ swoje zachowania z nowopoznanym klientem/ kontrahentem. Jeśli jesteś specjalistą, określ swoją postawę z innymi pracownikami. Typ zachowania jest inny w zależności od sytuacji. Inaczej zachowujemy się w kontakcie z szefem, inaczej z pracownikiem, dobrym znajomym, domownikami czy z nowo poznaną osobą. Ważne jest abyś rozwiązując test, miał wyobrażenie jednej sytuacji. Możesz ponownie wypełnić ankietę, wyobrażając sobie inną sytuację. Zobaczysz jak bardzo różnisz się w zależności od sytuacji.

Nie ma złych typów zachowań, dlatego podczas wypełniania arkusza bądź szczery :)

Jeśli rozwiązujesz test na smartfonie, włącz funkcje orientacji poziomej (obróć autom.) Będziesz mieć lepszą wizualizację pytań i większą precyzję w zaznaczaniu odpowiedzi.


Zachowanie:

Zachowanie:

Gwałtowny i szybki

Spokojny i niespieszący się

Gotowy do zabrania głosu

Niewychylający się

Przekonany

Wahający się

Autorytarny, pewny siebie

Zgodny

Przejmuje inicjatywę

Słucha inicjatyw

Zajmuje stanowisko

Stawia pytania

Dominujący

Nienarzucający 

Czasem nieczuły

Współczujący

Aktywny

Zwlekający

Narzucający swoje zdanie

Współpracujący

Rywalizujący

Dostosowujący się

Kontrolujący 

Liberalny, swobodny

Niecierpliwy 

Cierpliwy

Krytyczny, oceniający

Nieoceniający

Ryzykujący

Ostrożny

Czasem uparty

Odpuszczający

Napięty

Zrelaksowany

Wymagający 

Niewymagający 

Stanowczy, zdecydowany 

Delikatny, słuchający

Bezpośredni, „ostry”

Nieurażający 

Nieformalny, przekraczający zasady

Formalny, przestrzegający zasad

Spontaniczny

Rozważny, analityczny

Kierujący się emocjami

Racjonalny

Czasem niezorganizowany

Zdyscyplinowany

Otwarty na zmiany

Z rezerwą do zmian

Wyrażający uczucia

Nie okazujący uczuć

Bezpośredni

Dyplomatyczny 

Ciepły, serdeczny

Czasem „chłodny”

Towarzyski

„Wolący stać z boku”

Lubiący mówić

Małomówny

Przyjacielski

Skryty

Optymistyczny 

Czasem zamartwiający się

Żartujący, pogodny

Poważny 

Czasem powie o „jedno słowo za dużo” 

Rozważny w słowach, opanowany

„Nastawiony na ludzi”

„Nastawiony na cel”

Zmienny, otwarty na nowych ludzi

Stały, z rezerwą do nowopoznanych osób

Swobodny w towarzystwie

Nieśmiały

Bliski w relacjach

Zdystansowany

Ogólny, niedociekliwy 

Dociekliwy, „szczególarz” 

Ceni sobie pogodnych ludzi 

Ceni sobie „logicznie” myślących ludzi


Wynik z obszaru A =
Wynik z obszaru B =

Wypełnij cały arkusz, aby przejść dalej.NIE MOŻE być oceny „0”

Twój wynik:

CZERWONY – DA
DOMINUJĄCY AUTORYTARNY ANALITYK

ZAANGAŻOWANY
AMBITNY
ZDECYDOWANY
WIEDZĄCY CZEGO CHCE
NASTAWIONY NA CEL
DECYZYJNY
CZASEM URAŻAJĄCY
SZCZERY ”DO BÓLU”
NIECIERPLIWY
STANOWCZY
CZASEM WULGRNY
CIEKAWY
RYWALIZUJĄCY
KRYTYKUJĄCY
ŻÓŁTY – DP
DOPMINUJĄCY INSPIRUJĄCY PRZYJACIEL

DUSZA TOWARZYSTWA
DOBRY MÓWCA
OTWARTY
SZCZERY
POZYTYWNIE NASTAWIONY
SPONTANICZNY
WRAŻLIWY
OCZEKUJĄCY UWAGI
PRZYJACIELSKI
EMPATYCZNY
OPTYMISTYCZNY
SERDECZNY
ŻARTUJĄCY
LUBIĄCY LUDZI
ZIELONY – P
PRZYJACIELSKI MIŁY, SERDECZY POMOCNY

OPANOWANY
CIERPLIWY
SERDECZNY
PRZYJAZNY
GODNY ZAUFANIA
UWAŻNY
OSTROŻNY
WSPIERAJĄCY
MIŁY, WRAŻLIWY
ROZWAŻNY
LOJALNY
POMOCNY
WYCHODZĄCY Z INICJATYWĄ
SŁUCHAJĄCY
NIEBIESKI – A
OSTROŻNY, LOGICZNY, ZDYSTANSOWANY

DOCIEKLIWY
ZORGANIZOWANY
PRZEZORNY
SPOKOJNY
SYSTEMATYCZNY
PRZESTRZEAGJĄCY ZASAD
DOKŁADNY, NASTAWIONY NA SZCZEGÓŁY
OSTROŻNY
OBIEKTYWNY
KONTROLUJĄCY
METODYCZNY
OCENIAJĄCY

Wyślij ten wynik na Twój adres e-mail:

Typologia zachowań

Uwielbiamy ludzi podobnych do siebie, pod każdym względem (zainteresowań, preferencji politycznych, kulturowych, ubioru, wartości, zasad itp.) ale głównie zachowań.

Na co dzień, w „normalnej” rozmowie z: klientem, pracownikiem, szefem czy sąsiadem komunikujemy się w sposób, który wg nas jest poprawny, słuszny i najbardziej wskazany. Uzależnione jest to od naszego układu nerwowego, który każdy z nas (poprzez wychowanie, wartości, temperament, epigenetykę) ma inaczej ukształtowany czy wrodzony. Rodzimy się już z określonym stylem komunikacji, który w trakcie wychowania może być (przez rodziców, nauczycieli, środowisko) kształtowany. Styl komunikacji odzwierciedla nasz styl zachowania w danej sytuacji. Wyróżniamy 4 typy zachowań: Analityk, Przyjaciel, Dominujący Przyjaciel i Dominujący Analityk. Każdy z tych typów posiada inny styl komunikowania się.

  • A – Analityk (NIEBIESKI). To osoba, która oczekuje od nas konkretów i logiki naszej wypowiedzi. Jest na ogół małomówna, introwertyczna, nastawiona na ocenę drugiej osoby.
  • P – Przyjaciel (ZIELONY). To osoba, która oczekuje od innych (budowania podczas rozmowy) miłej i serdecznej  atmosfery. Są to osoby „ciepłe”, uśmiechnięte, lubiące mówić, zwłaszcza o sobie.

Dwa powyższe typy mają swoje odpowiedniki w sferze dominacji nad innymi, stąd wyróżniamy:

  • DA – Dominujący Analityk (CZERWONY). To sobą konkretna, narzucająca zwoje zdanie, lubiąca „wygrywać” w walce. Często ma tendencje do urażania innych, używania wulgaryzmów, wiedząca czego chce. Są to osoby, które nie mają problemów z nadużywaniem siły głosu i okazywaniem pewności siebie.
  • DP – Dominujący Przyjaciel (ŻÓŁTY). To „dusze towarzystwa”. Typ przyjacielski, dominujący, jest stanowczy i autorytarny, ale miły, „dowcipny” i ceniący sobie dobre relacje, atmosferę. Wiedzą, czego chcą. Zastanawiają się w trakcie rozmowy, czy „jesteśmy tak samo dobrzy w tym, co robimy, jak oni i czy też dbamy o relacje”.

Nie ma złych typów zachowań, choć niektóre style (zachowanie) drażnią nas u innych. Wynika to z braku akceptacji przeciwstawnych zachować. Analityk nie akceptuje zachowań Dominującego Przyjaciela, Przyjaciel nie akceptuje zachować Dominującego Analityka. I na odwrót. Mechanizm ten wynika z braku „podobieństwa”, jakiego oczekujemy od innych. Aby kogoś akceptować i budować dobre relacje musimy „widzieć” w nim podobne wartości ale i wzorce postępowań, zachować, czyli styl komunikacji.

Zasada podobieństwa obowiązuje nas od samego początku rozmowy, zwłaszcza z nowo poznaną osobą. To rozpoczyna budowę dobrych relacji i zaufania. A jak wiemy bez zaufania nie ma dobrych relacji. Na początku rozmowy z nowo poznaną osobą (ponieważ jesteśmy obcymi dla siebie ludźmi) nikt nie budzi zaufania. Z drugiej strony lubimy ludzi podobnych do siebie. Ufamy im. Są dla nas wiarygodni. Przestrzeganie poniższych zasad spowoduje zwiększenie zaufania do nas na początku rozmowy, w pierwszych jej minutach.

  1. Dostosuj tempo mówienia, uścisk dłoni oraz słownictwo (za wyjątkiem wulgaryzmów) do poziomu naszego rozmówcy.
  2. Znajdź ze swoim rozmówcą podobne zainteresowania, pasje, wartości a będziesz wiarygodny na płaszczyźnie zawodowej.
  3. Bądź empatyczny, czyli współodczuwaj emocje. Wczucie się w stan emocjonalny klienta, to również aspekt podobieństwa, bowiem zrozumienie emocji świadczy o podobnych preferencjach zachowań emocjonalnych

Zatem np. jeśli klient czy współpracownik jest tzw. analitykiem, wówczas również bądź zdystansowany, małomówny, ale konkretny i logiczny. Pamiętaj, że analitycy są często „szczególarzami”. To drażni typy dominujące, które cenią sobie szybkość decyzyjną u innych. Jeśli klient jest np. tzw. „przyjacielem”, wówczas bądź też miły uśmiechnięty, życzliwi, ciepły i serdeczny. Ten typ zachowania (oraz dominujący przyjaciel) lubi tzw. „luźne rozmowy”, czego nie lubią analitycy (i dominujący analitycy). Typy dominujące zaś lubią rywalizację, szybkość decyzyjną, mają silne charaktery, są na ogół głośne. Jeśli masz do czynienia z takimi klientami, Ty również bądź taki sam. Zasada podobieństwa to najważniejsza zasada i reguła wywierania wpływu w poprawnej komunikacji.

>